Buteyko methode deel 1

Vroeger als ik een presentatie gaf kreeg ik vaak te horen dat het leek alsof ik volledig buiten adem was. Dat was ik ook. Buikademhaling was voor mij een onbekend begrip, ik had een heel hoge borstademhaling. Ik ademde hoog in en praatte net zo lang door op die ene ademteug tot ik helemaal leeg was en opnieuw naar adem moest happen.

Toen ik met mijn gezondheid bezig was vond ik het ook eens tijd worden om die verkeerde ademhaling aan te pakken. Ik ging naar de fysiotherapeut van wie ik moest oefenen met buikademhaling. Ik had zelfs spierpijn van het oefenen, aangezien ik die spieren nooit gebruikte.

In maart 2015 ben ik begonnen met yoga, waarbij ik leerde hoe vaak ik mijn spieren onnodig vasthield. Zelfs tijdens het afwassen stond ik met mijn schouders tot aan mijn oren mijn adem vast te houden. Yoga was een verademing (maar daarover later meer)!

Maar zelfs met yoga bleef de ademhaling niet goed gaan. Wat deed ik toch verkeerd?

Dat werd duidelijk met de kanteltafeltest. Behalve ME en POTS kwam hier ook diepe hypocapnie uit. Dit betekent een verlaagde hoeveelheid koolstofdioxide in het bloed, door chronisch hyperventileren.

Aaaaah, chronisch hyperventileren dus. Hm. Dit schijnt heel vaak voor te komen bij mensen met de diagnose ME. En nu?

Bij hyperventileren adem je te veel zuurstof in, waardoor het kooldioxide gehalte in je bloed daalt. Dit tekort aan kooldioxide zorgt voor allerlei problemen. Op advies van dokter Visser, mijn cardioloog (schrik niet, er is niks mis met mijn hart, hij is gespecialiseerd in ME) ben ik me gaan verdiepen in de Buteyko methode en heb ik een Buteyko therapeut gevonden.

Sinds kort ben ik begonnen met deze Buteyko methode. Ongetwijfeld onbekend bij de meeste mensen, ik had er ook nog nooit van gehoord. Het is een vorm van ademhalingstherapie. Met de Buteyko methode probeer ik nu de verlaagde hoeveelheid kooldioxide op een normaal niveau te krijgen.

Buteyko-methode.eu schrijft:

Kooldioxide speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Een tekort aan kooldioxide heeft invloed op allerlei processen in het lichaam. Zo verandert bijvoorbeeld de activiteit van enzymen en vitaminen, waardoor je weerstand afneemt. Een ander effect dat optreedt heeft te maken met de energiehuishouding. Een lichaam verbrandt in rust normaal gesproken vet. Een jachtige ademhaling wordt door het lichaam gezien als een teken van verhoogde paraatheid, en het lichaam gaat dan over op verbranding van glucose. Als dit lang duurt, raak je uitgeput en verzuren je spieren.

Ik heb genoeg zuurstof in mijn bloed, alleen is er een bepaalde verhouding met kooldioxide nodig willen de rode bloedcellen dit zuurstof ook afgeven. Hyperventilatie vermindert het koolzuur niveau en belemmert daardoor dus de zuurstof afgifte. Je hebt wel veel zuurstof in je bloed, maar deze zuurstof komt niet aan in je cellen, spieren, hersenen etc. Daarvoor heb je een bepaalde hoeveelheid koolzuur nodig.

Hoe herken je hyperventilatie:

  • Ademhaling gaat voornamelijk via de borst
  • Weinig ademhaling via het middenrif
  • Veelvuldig zuchten
  • Snelle ademhaling
  • Onregelmatige ademhaling
  • Snel ademhalingspatroon met nu en dan lange pauzes
  • In- en uit ademhalingen zijn niet ritmisch

De Buteyko methode is een manier om de ademhaling weer te normaliseren. Mijn ademhalingscentrum is nu ingesteld op constant te veel zuurstof en te weinig kooldioxide (want die adem je weer uit bij het telkens verversen van de zuurstof, oftewel bij het te diep ademhalen). Door de Buteyko methode leer je je lichaam wennen aan een lagere dosering zuurstof, zodat de balans zuurstof-kooldioxide normaliseert. Je reset als het ware je ademhalingscentrum.

Hoe?

(Let op: ze adviseren nooit de Buteyko methode zelf toe te passen, maar onder begeleiding van een Buteyko therapeut! Ik heb er al 2,5 uur theorie lessen opzitten en die zijn nodig, samen met persoonlijk advies en begeleiding).

Allereerst leer je al je ademhalingsspieren te ontspannen. Bijna iedereen spant zijn buik aan. Dat leer je al als jong meisje: “Buik inhouden!” Ik ben echt niet dik, maar als ik alles laat hangen heb ik ook een buik alsof ik drie maanden zwanger ben. Liever niet dus.

Bij de Buteyko methode moet dit dus wel, alles ontspannen. De spieren van je borstkas, je middenrif en je buikspieren. Dus lekker laten hangen die buik. Het gaat er om dat je niks forceert qua ademhaling. Niet aanspannen, niet zuchten, niet doorduwen, niks. Je lichaam regelt de ademhaling namelijk zelf als je helemaal ontspant.
Daarnaast moet je alléén door je neus ademen, dus ook tijdens het praten! Best een lastige, geloof me.

Verder leer je de theorie achter de te diepe ademhaling. Ik had namelijk niet door dat ik zoveel inademde, maar ik zucht heel vaak en zuig vaak tussendoor veel lucht naar binnen. Ook ga ik snel en hoog ademen als ik aan het praten ben. Je leert je eigen triggers kennen en je leert op tijd merken wanneer je hyperventileert.

Het allerbelangrijkste is dat ik twee keer per dag oefen met Verminderd Ademen (VA). Hierbij moet ik in een bepaalde houding gaan zitten waarin het onmogelijk is om diep in te ademen. Rechtop op het puntje van mijn stoel, handen op mijn benen, voeten niet plat op de vloer maar alsof je op een paard zit met de rug heel recht. Nu moet ik al mijn spieren in mijn middenrif en borstkas ontspannen en mijn mond sluiten. Je hoeft dus niks te doen, je ademhaling gaat vanzelf. Alles wat je doet is ontspannen. Je laat je buik helemaal los. Je houdt niks tegen, je spant NIKS aan (ook niet bij het uitademen nog even het laatste beetje adem eruit persen!). Wat er gebeurt is dat je ondiep ademt (door je neus dus!) voor zolang als je oefent, je hebt lichte ademnood (dat hoort) en je ademhalingscentrum went op den duur aan de verminderde hoeveelheid zuurstof. Ik vergelijk het een beetje met diëten, je eet minder tot je maag is verkleind en gewend aan een kleinere hoeveelheid eten.

Voor en na het oefenen meet je je pols. Ik heb van nature een redelijk hoge hartslag in rust, maar zelfs na maar 5 minuten oefenen met Verminderd Ademen daalt mijn pols met wel 10 tot 15 slagen per minuut.
Daarnaast meet je je Controle Pauze (CP). Deze Controle Pauze vind ik een lastige, hier ben ik nog mee aan het oefenen.

Om de controlepauze te meten, zit je rustig op een stoel. Je ademt zonder extra inspanning. Laat je adem zijn eigen weg gaan. Houd je hoofd recht. Ontspan tijdens het uitademen en houd je neus dicht met twee vingers. Je mond is ook gesloten. Wanneer je het eerste gevoel krijgt van luchthonger laat je de neus los en ademt rustig door. De meting is goed gedaan, wanneer je niet diep hoeft te ademen na de meting. De controlepauze is het aantal seconden dat je kan stoppen met ademen op deze manier. Wanneer de controlepauze 45 seconden duurt, betekent dit een redelijk rustige ademhaling en gezondheid. Een CP van 15 seconden betekent dat men vier keer meer lucht inademt dan de norm.

Het doel is de CP zo hoog mogelijk te laten worden, tot wel 60 seconden. Dit kan maanden aan training duren. Ik zit nu op een CP van ongeveer 11.

Reinigingsreactie

Wanneer de diepe ademhaling tot de norm verminderd wordt, dus rustig wordt, normaliseert de stofwisseling en worden afvalstoffen uit ons lichaam verwijderd. Deze reiniging tijdens het herstel gebeurt meestal niet eenmalig, maar in opeenvolgende periodes. Het lijkt alsof het lichaam krachten verzamelt voor het afscheiden van de afvalstoffen. De periode van reiniging wordt de reinigingsreactie of herstelreactie genoemd.

Dat je gaat ontgiften is op zich heel logisch. Het lichaam kan niet effectief ontgiften als er onvoldoende zuurstof aanwezig is en daardoor vertraagt de stofwisseling. Zuurstof versnelt de stofwisseling waardoor ongewenste stoffen worden verbrand. Deze komen vervolgens in het bloed terecht en worden via de urine en ontlasting afgevoerd. Je krijgt symptomen alsof je ziek bent, maar eigenlijk is je lichaam gewoon troep aan het opruimen! Lekker toch? Het kan er maar uit zijn (haha).

Ik had een heel goede periode van drie weken, tot ik met de Buteyko methode begon en daarmee direct met ontgiften. Ik ben intens gevoelig voor het afvoeren van afvalstoffen. Ik ontgift al van een flesje Kefir. Mijn klachten worden dan veel heftiger. Ik krijg een loopneus en hoofdpijn, en hoofdpijn heb ik anders echt nóóit. Die loopneus en hoofdpijn zijn geen probleem, maar mijn klachten werden zo erg dat ik alleen maar volledig uitgeput en lusteloos op bed of op de bank kon liggen en met moeite de honden kon uitlaten.
Dus ben ik terug gegaan van twee keer 10 minuten Verminderd Ademen naar twee keer 5 minuten. Het moet wel leuk blijven natuurlijk 😉 Nu moet ik het langzaam opbouwen, wanneer ik aanvoel dat dat kan.
Ontgiften moet sowieso niet te snel gaan, je lichaam moet de afvalstoffen wel in hetzelfde tempo kunnen afvoeren.

Het kan drie maanden duren voor ik wat positiefs voel, maar ik heb dan wel kans op 20-40% meer zuurstof in mijn hersenen en lichaam. En daar doe ik het voor!

Deze blog heet dan ook deel 1, zodat ik in deel 2 over positieve resultaten kan schrijven 😉 (hoop ik).

Oke, korte samenvatting, want dit was natuurlijk wel heel veel informatie:
– Veel mensen (waaronder ik) ademen veel meer zuurstof in dan nodig, wat betekent dat ze chronisch hyperventileren.
– Bij het constant verversen van je adem, adem je te veel koolzuur uit en dit koolzuur heb je nodig.
– Koolzuur zorgt er (onder andere!!) voor dat zuurstof uit je bloed afgegeven wordt aan je lichaam.
– De Buteyko methode is een ademhalingsmethode waarbij je leert je ademhaling te normaliseren.
– Dit doe je door je ademhalingsspieren te ontspannen en te oefenen met Verminderd Ademen. Hiermee reset je je ademhalingscentrum, zodat deze weer went aan normale hoeveelheden zuurstof.
– Je lichaam gaat ontgiften door meer zuurstof waardoor je je een tijdje beroerd kan voelen, maar dit trekt weer weg.
– De Buteyko methode niet zelf toepassen, altijd een therapeut raadplegen!
– Als je me ziet lopen: nee ik ben niet zwanger, ik doe de Buteyko methode 😉

Aju lieve mensen, en lekker laten hangen die buikjes!

EDIT: Omdat ik zo slecht ontgift heb ik moeten stoppen met de Buteyko methode. De afvalstoffen die vrij komen moeten wel mijn lichaam uit kunnen, anders word ik er beroerd van. Ik ga me nu eerst op het ontgiften richten, zodat ik hopelijk daarna de Buteyko weer op kan pakken!

Related posts

5 Thoughts to “Buteyko methode deel 1”

  1. Cindy

    Hey Roos, wat is je visie mu op Buteyko? Ik ben al elf jaar aan het hyperventileren maar de methode kon me niet helpen, mijn hartslag steeg steeds…
    bedankt voor je blog, je helpt me door de diepste dalen heen
    Liefs, C indy xxx

    1. Lieve Cindy,
      sorry voor mijn idioot late reactie. Ik moet instellen dat ik een mail krijg als iemand een reactie heeft geplaatst maar weet niet hoe, haha!
      Bedankt voor je prachtige compliment.

      Mijn visie op de Buteyko is nog steeds hetzelfde, mijn hartslag ging er wel door omlaag. Meteen eigenlijk. Maar ik moest dus stoppen met de methode omdat ik er ziek van werd, omdat mijn lichaam niet goed kan ontgiften.
      Ik ben sinds 2 weken begonnen met L-Glutathion wat het ontgiften ondersteund, en ik hoop dat ik op den duur weer kan beginnen met Buteyko. Pas dan kan ik er echt wat over zeggen en dat zal ik dan ook doen:)

      Zijn er dingen die jou helpen om je iets beter te voelen?
      Heel veel liefs!

      1. Simone

        Hi Roos, ik had dezelfde vraag als Cindy.
        Jouw blog is heel verhelderend aangaande deze methode . Wat jammer dat je voorlopig moest stoppen. Succes met L-Glutation. Ook ik kijk uit naar Deel 2.

        1. Hoi Simone,

          Bedankt! Nog steeds hard op zoek naar de juiste dosering L-Glutathion en bezig met andere ontgiftingsmethodes. Hopelijk ergens in 2019 deel 2!!

  2. Hoi Simone,

    Bedankt! Nog steeds hard op zoek naar de juiste dosering L-Glutathion en bezig met andere ontgiftingsmethodes. Hopelijk ergens in 2019 deel 2!!

Leave a Comment