Geleerde lessen

In november is het vier jaar geleden dat ik heb moeten stoppen met werk. Idioot. Bizar. Het werkende leven komt steeds verder van me af te staan en ook na vier jaar denk ik met warme gevoelens terug aan mijn werk. Oh, how I loved working there. Mensen begeleiden, mensen helpen. In die vorm kan dat (voorlopig?) niet meer, maar mensen inspireren kan gelukkig ook zonder baan. Hopelijk inspireer ik jou een beetje vandaag.

Ik krijg regelmatig het compliment dat mensen het knap vinden hoe ik omga met ziek zijn. Hoe positief ik ben. Hoewel dat ook wel past bij hoe ik ben, heb ik ook mijn lessen moeten leren – en nog steeds natuurlijk.

Hier mijn tips & tricks over hoe ik omga met mijn situatie, maar waar je misschien ook wat aan hebt als je geen ME hebt 😉

  • De allerbelangrijkste: Leer je eigen grenzen kennen. Ik zeg altijd: je lichaam kan niet praten maar kan héél duidelijk zijn. Hoe geeft jouw lichaam zijn grenzen aan? Krijg je hoofdpijn? Spierpijn? Word je emotioneel?
    LUISTER HIERNAAR! Je lichaam geeft deze signalen niet voor niets. Als je het onderdrukt en doorgaat, gaat het steeds duidelijkere signalen geven totdat je eindelijk wel MOET luisteren. En dan is het misschien te laat. Betekent dit dat je met ieder kwaaltje op de bank moet gaan liggen? Nee. Het betekent dat je je lichaam serieus neemt en goed voor jezelf zorgt wanneer je lijf daarom vraagt.
  • Ik bewaak mijn grenzen heel goed. Waarom? Omdat ik degene ben die de prijs betaalt als ik over mijn grenzen ga. Ik kan wel doorduwen om anderen blij te maken, maar ik lig vervolgens drie dagen op de bank beroerd te wezen, niet zij. Niemand neemt mijn vermoeidheid over.
    En wat is er mis met zeggen dat iets niet gaat? Dat je rust neemt, niks gaat doet, alleen tijd nodig hebt? Als jij jezelf daar niet over veroordeelt, maakt het ook niet uit wat anderen daarvan denken. En waarschijnlijk zullen ze het nog sterk van je vinden ook. Misschien inspireer je anderen zelfs wel om hetzelfde te doen, whaaat?
  • Accepteren wat is. Oh ja, this is a tricky one. Maar heb ik echt moeten doen. Een situatie die ik bijvoorbeeld regelmatig tegenkom: ik wil iets doen, bijvoorbeeld in de stad kleding kopen, hier heb ik echt zin in. Ik word wakker, voel me oké, het ziet er hoopvol uit. Ik ga de honden uitlaten en poef – al m’n energie is weg, ik ben “leeggelopen.” Fuck. Ik kan niet naar de stad. En morgen ook niet want dan heb ik in de avond met een vriendin afgesproken dus moet ik de ochtend rusten en de dag erna herstellen. Dus het kán niet. Acceptatie. Het is nu zoals het is. Als ik iedere keer dat iets niet kan gefrustreerd ga raken, verlies ik nog meer energie. Dus erken ik dat het echt héél stom en klote is en laat ik dat gevoel weer wegvloeien. Oke, het zit er niet in vandaag. Acceptatie. Overgave. Rust.
  • Zorg voor jezelf. Wees lief voor jezelf. Ga rusten wanneer je het nodig heb. Waarom doorgaan? Om wat te bewijzen? En aan wie?
    Praat tegen jezelf zoals je tegen een goede vriend(in) zou praten. Wat mij opviel is dat ik vaak lelijk tegen mezelf praatte. Als ik bijvoorbeeld iets liet vallen zei ik “Jezus Roos, lompe koe” maar zoiets zou ik nooit tegen een vriendin zeggen als ze iets laat vallen. Dus dat doe ik niet meer. En als ik in de spiegel kijk en weer eens wil zeggen “My god, ik zie er verschrikkelijk uit” onderbreek ik mezelf om de zin af te maken met “.. weer fantastisch uit” en lach ik om/naar mezelf.
  • Besef wat stress met je lichaam doet, op biologisch niveau. Onderschat dit niet! Ze zeggen niet voor niks dat stress slecht voor je is. En stress komt in allerlei vormen: emotionele stress, chemicaliën, slecht of teveel eten, etc. Veel dingen zijn niet te vermijden, maar veel ook wel.
  • Een súper belangrijk onderdeel van zelfzorg: Wat eet je? Heel lekker, dat broodje kaas, maar waar haal jij elke dag weer je vitamine B2 vandaan? Je magnesium, ijzer, calcium en vitamine E? Je kan niet verwachten dat je je goed voelt als je je lijf niet geeft wat het nodig heeft. Ik voel me een stuk beter wanneer ik mezelf volstop met heel veel voedingsstoffen en mineralen. Our bodies need it!!
  • Neem het leven niet te serieus. Life is so freaking simple. Alan Watts zei: “The meaning of life is just to be alive. It is so plain and obvious and so simple. And yet, everybody rushes around in a great panic as if it were necessary to achieve something beyond themselves.” Just BE. That’s enough. You’re enough.
  • Ja en nee zeggen: Hier een mooie korte video van Nathalie Bouts waarin zij praat over je ja en nee voelen en daar voor staan. Over je grenzen voelen en aangeven dus. Mooie woorden daaruit vind ik: “Het (nee zeggen) is nooit tégen jou, het is altijd vóór mij.” Klik hier.
  • Wat maakt jou gelukkig? In welke situatie voel jij je gelukkig? Kan je die situatie vaker creëren?
  • Sta stil bij de dingen waar je dankbaar voor bent. Ik noem bijna elke dag wel een lijstje op met dingen waar ik dankbaar voor ben en dat zijn vaak kleine dingen. Helpt echt om te zien hoeveel je al hebt en wat er allemaal goed gaat in je leven.
  • Is het ooit niet goed gekomen? Dat wil zeggen: Ben je ooit niet sterk genoeg geweest om aan te kunnen wat op je pad kwam?

Geleerde lessen deel 2 

Een jaar geleden schreef ik een blog over de wondere wereld van de spiritualiteit. Inmiddels zijn we een jaar verder en heb ik zooooveel geleerd.. Zoveel nieuwe inzichten.

Ook die inzichten deel ik graag. Leuk ook voor mezelf om over een jaar terug te lezen en te denken: ha, wat wist ik nog weinig 😉 En misschien haal jij er ook wat uit. Ik voel me in ieder geval zóveel sterker dan voor deze lessen.

  • Alles wat ik voel zegt iets over mij, niet over de ander. Als ik geïrriteerd raak door iemand, heeft dat niks met de ander te maken maar met mezelf. Als de ander getriggerd raakt door iets wat ik zeg of doe, ligt dat bij die ander.
    ——
  • Ik heb praktisch geen controle op hoe mensen naar mij kijken. Zij kijken met een blik die gevormd is door conditionering, opvoeding, ervaringen, ideeën en die ook nog eens afhankelijk is van de situatie, hun humeur van dat moment, etc. Als iemand voornamelijk lelijke dingen in mij ziet, op die manier naar mij kijkt, zegt dat volgens mij iets over diegene en niet over mij.
    ——
  • Leef in het nu. Want er bestaat geen ander moment dan het nu. Een ander moment dan nu bestaat alleen in je verbeelding, in je hoofd.
    Hoe vaak zijn we leuke dingen aan het plannen? En denken we “als ik dit heb, dan ben ik gelukkig/blij.” Maar daarna stellen we weer een nieuw doel. We denken altijd dat we pas heel of compleet zijn als we dát bereiken. En dat ligt altijd in de toekomst. But what about NOW? Kan je ook NU tevreden en gelukkig zijn?
    ——
  • Als je iets wilt van iemand, kan je nooit echt eerlijk zijn. We zijn allemaal zo ontzettend bang om afgewezen te worden. We zeggen dingen niet, uit angst voor afwijzing. We willen goedkeuring en bevestiging van iedereen. Maar dit maakt wel dat we niet eerlijk en helemaal onszelf zijn. We houden dingen in, om niet afgewezen te worden. Wat als we heel eerlijk zouden zeggen wat we denken? Echt helemaal onszelf zijn? En wat als we elkaar daar niet op zouden afwijzen? En wat als we überhaupt niet zouden geven om die afwijzing, omdat die afwijzing helemaal niks over ons zegt?
    ——
  • Alles wat ik nodig heb zit al in me. Tiger Singleton zei: “Do you need air? No, you already have it.” Vond ik een leuke 🙂
    ——
  • In allebei mijn lange relaties versmolt ik compleet met mijn vriend. Daarmee bedoel ik dat ik de ander verantwoordelijk maakte voor mijn eigen geluk en ik de verantwoordelijkheid op me nam om hem gelukkig te maken. Elkaar heel veel liefde en bevestiging geven omdat we dat nodig hadden om ons sterk en gelukkig te voelen. Ik zie een liefdes relatie nu heel anders.
    Niet aan elkaar hangen, de ander niet verantwoordelijk maken voor jouw gevoel van geluk en bestaansrecht. Naast elkaar staan en verantwoordelijkheid nemen voor jezelf. Niet telkens hoeven horen hoe geweldig belangrijk je bent voor de ander, omdat je zélf al weet dat je genoeg bent.

It is not my job to fix you, make you happy, feel complete. No, that is yours alone to handle, and the same thing goes for me.
Fia – A Journey Unfolding

  • Ik besefte dat heel veel gedrag voort komt uit dat gevoel wat bijna iedereen heeft: Ik ben niet goed genoeg.
    Een van de dingen die ik deed om dat nog even lekker te versterken is mezelf vergelijken met anderen.
    Ik voel me nu zo veel sterker en in mijn kracht staan. Ik vergelijk me gewoon bijna niet meer met anderen. Ik weet niet welke hiervan oorzaak is en welke gevolg 😉
    Het feit dat jij mooi bent, doet namelijk niks af aan mijn mooiheid. Het feit dat ik een bepaald talent heb, maakt jou niet minder leuk of waardevol. Schoonheid kan naast elkaar bestaan. Dit was voor mij een enorm WAUW momentje, toen dat klikte.
    ——
  • “Mensen stellen je niet teleur, maar je eigen verwachtingen.” Ja, dit dus. Heel kritisch zijn naar jezelf: wat kan ik van een ander verwachten? Vrij weinig dus, vind ik. Een verwachting is namelijk iets wat ik creëer in mijn hoofd.
    Man, wat heb ik veel van mijn partners verwacht. Ik heb nu veel meer begrip en compassie in plaats van verwachtingen en ben daardoor minder snel teleurgesteld. Hoe gek is het eigenlijk om het de ander kwalijk te nemen dat hij/zij niet voldoet aan een idee dat jij in je hoofd hebt gevormd? Jouw standaard? Als ik teleurgesteld ben denk ik: ah, ik had dus dit graag gewild en verwacht en het gaat anders. Daar moet ik dan mee dealen, niet de ander.
    ——
  • Begrip/compassie. Ik heb sowieso veel meer begrip en compassie voor anderen. Ik oordeel niet zo snel meer. Iemand doet het op zijn manier en dat is prima. Iemand heeft daar een goede reden voor.
    En weer: als ik oordeel, zegt dat iets over mij. Hoe ik naar de wereld kijk, hoe ik me voel. Niet over de mensen die ik veroordeel.
    ——
  • Affirmations: Ik hou hiervan! We hebben DUIZENDEN gedachtes per dag. En heel veel hiervan zijn zorgen, what if scenarios bedenken, etc. Wat als we het merendeel van die gedachtes zouden besteden aan positieve dingen? Aan krachtige woorden naar onszelf toe? Ik herhaal vaak “I am strong, I am healthy, I am happy, I am grateful.”
    ——
  • Ik was bij een satsang van Tiger Singleton en hij sprak over fysieke pijn wat ik even vertaalde naar mijn vermoeidheid en toen vroeg hij het volgende: “It’s holding you back from what exactly?” En ik dacht: ja, wauw. My disease isn’t an excuse to not be happy. Ik kan nu, onder deze omstandigheden, ook gelukkig zijn. En man, wat kan ik ook gelukkig zijn. Om zulke kleine dingen. Dan straal ik en lach ik, en geniet ik INTENS.
    Maar de zorgen om de toekomst wegen soms zwaar en dan vergeet ik dat ik NU leef en niet in de toekomst. En nú voel ik me goed genoeg om een blog te schrijven.

Never forget to see the wonders of life. To be in awe of a beautiful full moon. To laugh out loud without worrying what it might sound or look like. To look up and see the tops of the trees against the blue sky. Stand still. Feel it. Love it.

You’re alive.

Roos.

Related posts

2 Thoughts to “Geleerde lessen”

  1. Har

    Wow Roos. Wat een ongelofelijk mooi stuk. Alles klinkt simpel, maar dat is wel een proces waar je door moet gaan. Die reis ga ik nu ook maken en hoop mij daardoor weer meer te genieten van dingen, grenzen voor mijzelf aan te geven, maar vooral te accepteren wie ik ben en wat ik voel.
    Deze blogs geven mij altijd weer inspiratie en motivatie.

    Liefs,
    Har

    1. Hoi Har,
      ik lees je reactie nu pas. Dankjewel!!! Heel fijn om je zo een beetje te kunnen inspireren en motiveren:)
      JE KAN HET!
      Veel liefs terug!

Leave a Comment